Jungi analízis
A Carl Gustav Jung által kidolgozott
pszichoterápiás irányzat a mélylélektani iskolák körébe sorolható, mely a
század elején vált el a pszichoanalízistől (Süle, 1993). Jung eredetileg Freud tanítványaként került
kapcsolatba a pszichoanalitikus elmélettel, de később nézetkülönbségeik miatt
szakmai útjuk szétvált, és Jung kidolgozta saját szemléleti rendszerét, mely
analitikus pszichológia néven vált ismertté. Jung pszichológiája olyan komplex,
speciális elméleti rendszer, mely megpróbál hidat teremteni a szellemi
tudományok, a transzcendencia és a pszichológia tudománya között (Süle, 2000). Elméletében központi szerepet játszik az álmok
feltárása és értelmezése, elsősorban az ősi univerzális szimbólumok megértésén
keresztül, melyeket mindig a konkrét személlyel összefüggésben vizsgál; az
emberi pszichikumról alkotott gondolkodásmódját egyfajta evolucionista
szemlélet hatja át - ez egyik meghatározó összetevője a pszichoterápiára vonatkozó
elképzeléseinek is.
Jung számos tekintetben elfogadja a klasszikus
freudi tanokat; az alábbiakban tehát elméletének csupán azon részeit
ismertetem, melyek ettől különböznek.
A jungi személyiségmodell
Jung - hasonlóan Freudhoz - az emberi
személyiséget tudatos és tudattalan régiókra bontja. A tudat Jung meglátása
szerint a pszichikus tényezők kapcsolata az énnel, az én a tudat központja,
bizonyos részei azonban a tudattalannal is érintkeznek (Süle, 2000). Az én érzése a testsémából, a létezés tudatából
és emlékezetbeli adatokból tevődik össze (Jung, 1935). A tudat két fő tartományra osztható: az
endopsziché és az ektopsziché régióira. Az endopsziché lényegében a tudat és a
tudattalan folyamatok közti kapcsolatrendszer, míg az ektopsziché az az
orientációs rendszer, melynek segítségével a tudat a külvilági tényekben
igazodik el. Az endopsziché funkciói az emlékezet, mely azokhoz a tartalmakhoz
köti a személyt, melyeket elfojtott; a szubjektív reakciók, melyekkel a személy
nem szívesen néz szembe, s ezért elfojtás alá helyezi őket; az emóciók és
indulatok; valamint az ún. invázió, azaz a megszállás, mely elsősorban olyan
pszichés kórképekre jellemző, melynek során az árnyoldal teljes mértékben
átveszi a tudat irányítását. Az ektopsziché funkciói Jung elméletében az
érzékelés, a gondolkodás, az érzés és az intuíció, mely utóbbi a tudattalan
észlelését jelenti (Jung, 1935, 1988).
Jung a lélektani típusok jellemzésénél az egyes ektopszichés funkciók túlzottan
hangsúlyos működésének fontos szerepet tulajdonít az egyes pszichés zavarok
megjelenésében (Jung, 1988).
Jung a tudattalant két részre osztja: a
személyes tudattalan és a kollektív tudattalan régióira, mely utóbbi
legfontosabb jellemzője, hogy hatását nem személyesnek, hanem tőlünk független,
énidegen, objektív valóságnak éljük meg (Süle, 1993). A személyes tudattalan egyéni
szerzemények vagy a személy ösztönös folyamatainak következményeképpen alakul
ki, tartalmai individuálisak. A kollektív tudattalan az emberiséget
általában jellemző szemléletmód megjelenései - ezek a kollektív minták az ún.
ősképek vagy archetípusok, melyek "archaikus karakterű mitológiai
motívumokat tartalmazó körülírt csoportok" (Jung, 1935; 52.old.). Jung meglátása szerint ezekből az archetípusokból
erednek az emberiség legfontosabb ideái és képzetei (Koronkai, 1999). Jung feltételezését, mely szerint a személyiség
működését archetípusok befolyásolják, arra a nézetére alapozza, mely szerint az
elme kialakulása ugyanolyan ősi alapokon nyugszik, mint a testé. Ebből
következően tehát a kollektív tudattalan szintjén ugyanúgy egységes minden
ember, mint az alapvető testi adottságok szintjén (Jung, 1935).
A jungi analitikus pszichológia felfogásában a
személyiség külső burka az ún. perszóna vagy szerepszemélyiség, mely a
felnőtt én által kialakított, a külvilághoz való alkalmazkodás szolgálatában
álló entitás (Süle, 2000). A perszóna
mögött helyezkedik el tehát a tudatos én, mely a tudattalannal érintkezik,
melyben a perszóna kialakulásával párhuzamosan fejlődik, erősödik az ún. árnyékszemélyiség,
mely voltaképpen a perszóna negatív lenyomata a tudattalanban, az azzal
ellentétes tartalmakat foglalja magában: mindazt tehát, amit a személy el
szeretne kerülni (Süle, 2000).
Jung a lélek mélyén pozitív, kreatív mag működését feltételezte, melyet "Selbst"-nek
nevezett - ezt tekintette minden jelenség legvégső, integratív forrásának.
A jungi elmélet értelmében az emberi fejlődésnek
három szakasza különböztethető meg: a testi születés - a biológiai önállóvá
válás időszaka -, a serdülőkor - az egyéni éntudat kialakulása -, valamint a
szellemi születés - a "Selbst", az ősmag irányának érzékelése -. Ez
utóbbi tekinthető a jungi pszichológia központi témájának, s végső soron a
jungi pszichoterápia céljának (Süle, 2000).
Az analitikus pszichológia - szemben a pszichoanalízissel - a személyiség
fejlődésének elsősorban ezen, felnőttkori szakaszával foglalkozik, ebből
következően a pszichoterápiás beavatkozás (a személyiségformálás)
leghatékonyabb időszakának is a felnőttkort tekinti (Jung, 1932).
Az archetípusok
Az archetípusok ősi,
mitologikus színezetű, az egész emberiség számára ugyanazzal a jelentéssel
bíró, univerzális képzetek, melyek a jungi elmélet értelmében a pszichés
működést alapvetően meghatározzák, a kollektív tudattalan régiójában
helyezkednek el. Az archetípusok az egyéni élettapasztalatokkal ötvöződve
alakítják egyéni életünket (Süle, 1993).
Jung az archetípusokat nem statikus sémának, hanem dinamikus tényezőnek
tekintette. Minden olyan jelenségnek megvannak az archetípusai, melyek az
emberiség fejlődését végigkísérik (Jung, 1931). Jung műveiben számos archetípus megjelenését
elemezte, melyek az álmok szimbolikájában ill. fantáziákban jutnak
kifejeződésre.
A számos archetípus között különös jelentőséggel
bír a jungi elméletben az egyén saját ellentétes nemiségével összefüggésben
álló őskép, férfiak esetében az ún. anima, nőknél pedig az animus. Az anima
így tulajdonképpen a férfi lelkében élő nő, összefoglalja a férfi psziché
összes feminin pszichológiai tendenciáját, és fordítva az animus a nő
lelkében élő férfi, mely a női psziché maszkulin tendenciáit hordozza.
Individuálisan minden egyes személy animájának ill. animusának karakterét az
ellentétes nemű szülő képe formálja (Franz, 1964). Mindkettő negatív és pozitív formában is
megnyilvánulhat, attól függően, hogy a gyermeknek az ellenkező nemű szülővel
kapcsolatosan milyen tapasztalatai voltak. Az anima és az animus a tudattalan
régióval való kapcsolatot biztosítja, az ént nem megfelelően kihasznált
lehetőségekről, fejleszthető képességekről, elfojtott szükségletekről
informálhatja (Koronkai, 1999), éppen
ezért az animus ill. anima megismerése fontos szerepet tölt be a pszichés
zavarok értelmezésében, a vele való konfrontáció pedig a korrekciós
folyamatban. Jung megfigyelése szerint a férfiak animája leggyakrabban erotikus
fantáziákban nyilvánul meg, míg az animus inkább hangulatként, meggyőződésként
jut kifejeződésre. Az animus manifeszt kifejeződési formáiban egyértelműen
felismerhető a maszkulin jelleg.
Közös jellegzetessége e két archetípusnak, hogy
négy fejlődési szakaszon mennek át, melynek során a kizárólag testi, fizikai
jellegzetességek hangsúlya fokozatosan a szellemi tökéletesedés irányában
alakulnak (Franz, 1964).
A jungi személyiségtípusok
Jung a személyiség két fő lélektani
irányultságát különböztette meg: az extraverziót - a külvilág felé való
érdeklődést - és az introverziót - a belső világhoz való vonzódást - (Süle, 2000). Az extraverziót és az introverziót alapvető lelki
diszpozíciónak tekintette, amelyeknek meglátása szerint biológiai előfutáraik
vannak. Az egyes lélektani típusokat e két fő irányultság és az egyes
ektopszichés funkciók túlsúlyának kapcsolata alapján különíti el, miközben
ezeket nem merev kategóriákként kezeli, hanem úgy véli, ezek a terapeuta
számára egyfajta irányultságot adnak az egyes páciensek, tüneteik és
élettörténetük értelmezéséhez és magához a terápiás munkához (Jung, 1988).
Extravertált beállítottságról akkor beszélhetünk, ha az egyén
számára a külvilágban való eligazodás alapja a tárgy ill. az objektív
adottságok. Az extravertált típus tudata pozitívan viszonyul a tárgyhoz, saját
szubjektív viszonyulását is állandóan ehhez igazítja. A tudattalan
kompenzatorikus jellegéből adódóan az extravertált típus tudattalanjában
többnyire szubjektív tartalmak találhatók elfojtva. Attól függően, hogy mely
ektopszichés funkció hangsúlyos adott egyén esetében, 4 típust különböztethető
meg. Az extravertált gondolkodó típus "minden életmegnyilvánulását olyan
intellektuális követelményeknek veti alá, mely objektív adottságból, tárgyi
tényekből vagy általánosan elfogadott eszmékből indul ki" (Jung, 1988; 35.
old.). Az extravertált érző típust
általános, objektív értékekre való irányultság jellemzi, e típusnál elsősorban
a gondolkodás funkciója kerül elfojtásra. Az extravertált érzékelő típusnál az
érzékleteket, az érzeteket kifejezetten a konkrét tárgyak vagy folyamatok
tudják kiváltani, méghozzá olyanok, melyeket mindenki mindenütt konkrétnak
érezne, s ebből következően főleg az intuíció kerül elfojtásra. Az extravertált
intuitív típus esetében az intuíció is a külső tárgyakra irányul; e típus
leginkább az érzékelést nyomja el, hiszen e funkció pont arra irányítja a
figyelmet, ami mögé az intuíció megpróbál bejutni (Jung, 1988).
Az introvertált lélektani típus alapvetően
negatívan viszonyul a tárgyhoz, elvonja tőle a libidót - a tárgy, az objektum
alapvetően csak kiváltja a szubjektív hajlamokat. Így tehát ez a típus
szubjektív tényezőkből indul ki, ám úgy gondolja, hogy ezek alapja maga a
tárgy. Az introvertált típusú személyiség tudattalan beállítottságára az
jellemző, hogy a külső tárgyak szorongást keltenek benne, s ezért a tárgyakhoz
kapcsolódó képzeteket a tudattalanba szorítja. Jung ezen irányultság esetében
is a hangsúlyos ektopszichés funkció mentén jellemzi az egyes típusokat. Az
introvertált gondolkodó típus lelki működését szubjektív eszmék túlsúlya
jellemzi. Az introvertált érző típus képviselőit főleg személyes érzései
irányítják, s ezért valódi indítékaik rejtve maradnak. Az introvertált érzékelő
típus esetében a tárgyból eredő objektív hatás és a szubjektum közé egyéni, a
tudattalanból eredő tartalom ékelődik, így a tárgy és az érzékelés közti
összefüggés esetenként teljesen önkényesnek tűnhet. Az introvertált intuitív
típus a tudattalanba szorított belső tárgyak felé irányul, s ezek e típus
esetében nagyon hasonlóan viszonyulnak a tudathoz, mint a külső tárgyak (Jung, 1988).
Jung e lélektani típusok közé
természetesen nem húz éles határvonalat, e tipológiát nem tartja minden emberi
jelenség egyetemes magyarázatának, ugyanakkor olyan alapot nyújtó szemléleti
rendszernek tekinti, mely az egyes konkrét esetek értelmezésében nyújthat
támpontot.
A jungi betegségtan és
pszichoterápia
Jung betegségelméletének kidolgozása
során a pszichotikus kórképek tanulmányázásából indult ki (Koronkai, 1999), feltételezte, hogy ezekben az esetekben a tudat
egyre jobban elmerül, miközben a tudattalan egyre inkább átveszi a hatalmat (Jung, 1935).
Az analitikus pszichológia felfogásában a pszichés
zavarok kialakulása - beleértve a pszichoszomatikus kórképeket is - három fő
okra vezethetők vissza: az identitás, az élet értelmének vagy a transzcendencia
hiányára vagy elvesztésére. Ezen elmélet értelmében a tünetek voltaképpen a
hiányzó vagy elvesztett identitás helyett jelennek meg, s a pszichoterápia
célja a nem megvalósított identitás kidolgozása a tünetek értelmének megértésén
keresztül (Müller, 1986; ID: Koronkai, 1999).
Jung az egyes pszichés zavarokat nem önálló
entitásoknak tekintette, hanem eredetileg normális folyamatok megzavarásának
eredményének látta (Jung, 1935).
Az egyes pszichés zavarok magyarázatára bevezette a komplexus fogalmát.
A komplexus megoldatlan belső ill. külső konfliktusok következtében fellépő
disszociáció eredménye, a tudattal összeférhetetlen lelki tartalmakat foglalja
magába, mely lelki tartalmak erős emocionális töltéssel bírnak; lelki gócként
megzavarják a normális pszichés energiaáramlást, miközben apró, kellemetlen
élmények energiatöltetével növelik saját energiájukat (Koronkai, 1999). A komplexusok tehát a tudattalan tartományban
helyezkednek el, s mint lehasadt, önálló életet élő személyiségrészek működnek.
Szélsőséges esetben akár függetleníthetik magukat a tudatos kontrolltól,
esetleg hallhatóvá vagy láthatóvá válhatnak - például egyes pszichotikus
kórképek esetében. A komplexusok azonban nem jelentenek feltétlenül patológiás
állapotot, hiszen például az egészséges ember álmaiban is megszemélyesülhetnek.
A komplexusok tehát a normális élet részei, s számos változó együtthatásától
függ, hogy mikor és miért válnak kórossá (Süle, 2000). Elmondható, hogy a tudattalannak mind a
kollektív, mind a személyes része több ilyen komplexust ill. részszemélyiséget
tartalmazhat (Jung, 1935). A
pszichotikus és a neurotikus zavarok között a hátterükben álló komplexusok
tartalmát tekintve Jung meglátása szerint nincsen különbség; a tudat aktuális
állapota és az adott konstelláció határozza meg, hogy hatásukra milyen pszichés
zavar alakul ki (Koronkai, 1999).
Fontos azonban hozzátenni, hogy Jung a pszichés zavarokat nem kizárólag negatív
jelenségnek tekintette, elméletében rámutatott azok pozitív jelentőségére is (Süle, 1993).
A komplexusok belső magvát súlyosan frusztrált belső
vágyak és a hozzájuk fűződő trauma alkotják. A komplexusok az ént megoldási
utak keresésére indítják, ezért voltaképpen az én fejlődésének előmozdítójaként
is értelmezhetők. Ez az útkeresés négy fő formában jelentkezhet: az én
tudatosan küzd a komplexussal, míg képessé válik arra, hogy feldolgozza azt; az
én kivetíti környezetére a komplexust, s így külső konfliktusként küzd meg
vele; az én azonosul a komplexussal, mely így a tudatos énrészt megszállva
átveszi a személyiség irányítását; s végül a tudat összeolvadhat a
tudattalannal, mely jelenség elsősorban súlyos pszichotikus regresszióban
figyelhető meg (Süle, 2000).
A jungi pszichoterápia célja "egy
mélységében differenciált önismeret elérése" (Koronkai, 1999;
95 old.), a kóros komplexusok
feldolgozásán, az árnyékszemélyiség, a perszóna és az egyénre jellemző domináns
archetípusok megismerésén keresztül végül eljutva az egyén központi magjához, a
Selbst-hez. A pszichoterápiás folyamat fő célja tehát a komplexusok felszínre
hozatala, a velük való konfrontálódás ill. azok elaborációja, majd végül az én
általi integrációjuk - mindez természetesen az én teherbíró képességének
függvényében
Az álmok szerepe a jungi
pszichoterápiában
A komplexusok nem
csak tünetek formájában, hanem szimbólumokban, s ezzel összefüggésben az
álmokban is jelentkeznek. Éppen ezért a jungi pszichoterápia során, az egyén
komplexusainak feldolgozásának folyamatában központi szerepet játszik az
álomanalízis. Szemben Freuddal, aki a pszichoterápiás folyamatban rendkívüli
hangsúlyt helyezett az egyes ülések során megjelenő szabad asszociációkra, Jung
elsősorban a magához az álomhoz kapcsolódó asszociációkat figyelte meg (Jung, 1964). A jungi elmélet értelmében az álmok a
komplexusok valamint a személyes ill. a kollektív tudattalan kifejeződései
szimbolikus formában. Az álmok szimbólumaira Jung értelmezésében azért van
szükség, mert álmaink a természet nyelvén szólnak hozzánk, ám a ma embere ezt a
nyelvet ősi jellegénél fogva nem képes megérteni. A szimbólumok tehát nem a
Freudi értelemben vett álomcenzúra eredményei, melynek során a tudattal
összeférhetetlen tudattalan tartalmak kerülnek burkolt kifejeződési formában
felszínre, hanem olyan eszköznek tekinthetők, melyek segítségével az ősi,
archetipikus tartalmak az álmodó személyes élményeivel vegyülve a differenciált
tudatba emelhetők (Jung, 1964). A
jungi elmélet értelmében az álmok - hasonlóan a tudattalanhoz - kompenzatorikus
funkciót látnak el: a lelki egyensúly helyreállításáért felelősek, hiszen az
álom mindig az álmodó egyéni problémáiról szól, melyeket a tudat tévesen ítél
meg (Jung,
1935). Ezzel összefüggésben a jungi
álomanalízis legfontosabb jellegzetessége, hogy mivel az álmok során felbukkanó
szimbólumokat értelmezve a terapeuta a szimbólumalkotó individuumával is
folyamatosan szembesül, mindig az adott álmodó egyéniségével kontextusban
kerülnek a szimbólumok értelmezésre. Ha az álom ősképet tartalmaz, ez mindig
arra vall, hogy az álmodó problémája túlmutat a tudattalan személyes rétegén (Jung, 1935); s ezeknek az álmokban felmerülő archetípusoknak
a megértése és feldolgozása közelebb viheti a pácienst Selbst-jének, saját
ősmagjának megtalálásához.
Jung analitikus pszichológiai elméletének
kidolgozása során rendkívül összetett és átfogó értelmezési rendszert alkotott
a személyiség működésének, e működésben fellépő zavaroknak valamint ezek
korrekciójára vonatkozóan. Mindazonáltal egy fontos dolgot nem szabad figyelmen
kívül hagyni: Jung maga is hangsúlyozta, hogy a terápia és a terápiát végző
segítő személy sikeressége leginkább azon mérhető le, hogy az mennyiben hasznos
a páciens megoldandó problémájának tekintetében. Jung maga sem tekinti saját
rendszerét kizárólagosnak, csak annyiban amennyiben ehhez a folyamathoz
hozzájárul és valóban gyakorlati haszna van. Elképzeléseit elsősorban a
gyógyítás szolgálatába próbálta állítani, s ezeket irányt adó kiindulási
alapnak tekintette a személyiség működésének értelmezésében valamint a
pszichoterápiás folyamatban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése